2018-09-04 09:14Pressmeddelande

Varje sekund räknas när Johan Olsson springer Lidingöloppet för Santanders insamling till förmån för Fritidsbanken

Pressmeddelande 4 September 2018

Skidlegenden Johan Olsson gjorde en riktigt bra tid förra året på Lidingöloppet då han deltog för första gången. "Allt stämde och publiken var helt underbar så jag sprang verkligen mitt allra bästa”, säger Johan Olsson om tiden. Så vad kan få Johan att satsa på en ännu bättre tid i år?

Om Johan korsar mållinjen under 1.48.59 på 30 km skänker Santander Consumer Bank

en efterlängtad och välbehövlig servicemaskin värd 40.000 kr till Fritidsbanken.

Fritidsbanken är en ideell och oberoende organisation som lånar ut begagnad och skänkt sport- och fritidsutrustning gratis till alla. ”För många kan det vara en ekonomisk eller praktisk fråga som hindrar att man kanske provar på någon ny sport eller har möjlighet att hänga med på någon kul friluftsaktivitet. Då är Fritidsbanken en möjliggörare och en fantastisk idé som vi vill vara med och stötta” säger Martin Brage, vd Santander Consumer Bank Sverige.

”Vi försöker hålla all insamlad utrustning i topptrim genom att byta skosnören, valla skidor och inte minst slipa skridskor”, säger Henric Byström, varumärkesansvarig på Fritidsbanken. ”Därför skulle ett bidrag till att köpa in en skridskoslip till en av våra Fritidsbanker vara mycket uppskattat, så vi håller verkligen tummarna för Johan.”

”Jag kommer satsa som om det gällde ett OS-guld. Det är väldigt motiverande att prestera bra resultat för andra så därför antar jag mer än gärna den här utmaningen”, säger Johan.

”Jag har haft turen att växa upp, leva och sporta där jag sällan blivit begränsad. Mina egna barn har haft samma möjlighet. Fritidsbanken arbetar för att fler ska ha möjlighet till en meningsfull fritid och friluftsliv samtidigt som utrustning som ingen längre vill ha kommer till återvinning och nytta för många fler” avslutar Johan.

Fritidsbanken är som ett bibliotek fast med sport- och fritidsprylar. Här kan man låna utrustning för en aktiv fritid, som t.ex. skidor, skridskor, inlines, flytvästar, snowboards och mycket mer. Utlåningstiden är 14 dagar. De flesta artiklarna är skänkta. Barn växer ur sin utrustning fort och de vuxna tröttnar samtidigt som människor blir väldigt glada när de kan skänka sakerna vidare. Det är bättre att låna skridskor de gånger du behöver, då sparar du både på miljön och din egen plånbok.

Skänk gärna begagnad utrustning till Fritidsbanken, hitta din närmaste Fritidsbank här; https://www.fritidsbanken.se/hitta-din-fritidsbank/

Henric Byström - Varumärkes- och kommunikationsansvarig

Tel: 0735-14 07 35Mail: henric@fritidsbanken.se

Santander Consumer Bank har som huvudsponsor av En Svensk Klassiker, och i samarbete med Johan Olsson, etablerat ett starkt idrottsengagemang både internt och externt. Banken arbetar aktivt för att lyfta initiativ och frågor kring rörelse och gemenskap för många som en positiv samhällspåverkan.

Johan Olsson är en av Sveriges mest framgångsrika längdskidåkare med två OS-guld (2010 och 2014) i stafett, två VM-guld (50 km vid VM 2013 och 15 km vid VM 2015). Han avslutade sin elitsatsning i april 2017 och i maj 2018 meddelades att han från säsongen 2018–2019 tillsammans med Mattias Nilsson och Fredrik Uusitalo blir tränare för svenska herrlandslaget i längdskidåkning.

Om Lidingöloppet: De flesta löpares drömgräns på Lidingöloppets 3-mil är att korsa mållinjen under 3 timmar. Endast några få klarar av att springa under 2 timmar, av cirka 20 000 löpare springer ett 50-tal personer under 1:55. Terrängloppet är ett riktigt kraftprov och ansträngningen är likvärdig ett maraton.