2018-02-25 16:03Pressmeddelande

Triatleten Annie Thorén är den snabbaste kvinnan som gjort klassikern

Det var efter rekordtiden på Vätternrundan som Annie Thorén bestämde sig för att satsa på det kvinnliga klassiker-rekordet. Och satsningen gick triatletens väg.
– En underbar, men extremt kall dag på skidorna! Jag har kämpat väldigt hårt för att klara detta rekordet och att nu har skidat det i hamn känns helt underbart! säger Thorén om prestationen.

Annies Klassiker avgjordes under söndagens Öppet spår. Tiden hon behövde slå för att bli ny rekordinnehaverska var 6 timmar och 32 minuter. När hon korsade mållinjen stannade klockan på 06:23:33 – och känslorna svämmade nästan över.

– Väldigt trött men oj så lycklig! En Svensk Klassiker är något som ligger mig varmt om hjärtat och nu ännu mer efter dagens lopp, härliga medtävlande, underbar publik och all heder till alla funktionärer.

Annie Thorén är ett riktigt Klassiker-proffs som förutom dagens resultat, även har den snabbaste tiden på både Tjejklassikern och Vätternrundan.

– Att ha bästa tiden på hela klassikern känns otroligt, speciellt med tanke på dagens väderförhållanden och skidföre. Jag har egentligen inte tränat tillräckligt för att lyckas med den tiden. Jag skulle behövt ha perfekta förhållanden för att klara 6:30, och det var det inte. Jag säger det här sällan, men idag är jag så sjukt stolt över mig själv. Jag tänker njuta extra mycket över det här rekordet, avslutar Thorén.

Resultat:
Vätternrundan 6:52
Vansbrosimningen 0:36
Lidingöloppet 2:23
Öppet spår/Vasaloppet 6:23

Santander Consumer Bank har 300 medarbetare och 450 000 kunder runt om i Sverige. Vi erbjuder sparkonton, privatlån, fordonsfinansiering, betal- och kreditkort samt delbetalning i butik och för e-handel.

Santander Consumer Bank är en del av den globala bankkoncernen Banco Santander, en av världens största banker med 121 miljoner kunder i över 45 länder. Tre gånger under de senaste tio åren har vi blivit utsedda till världens bästa bank.

Head of Corporate Communication & PR