2018-04-05 09:18Pressmeddelande

Santander Consumer Bank Sverige bjuder in ”Digital Natives” från KTH och LiU till årets Hackathon

Digital Natives Redefining Banking är temat för det Hackathon där Santander Consumer bank Sverige i år bjuder in studenter från KTH och LiU.Bankens unga medarbetare kommer tillsammans med ett antal studenter under intensiva timmar arbeta med att skapa och bygga framtidens möjliga banktjänster.

• Här på Santander Consumer Bank Sverige är vi väl medvetna om att teknikutvecklingen och nya kundbeteenden omdefinierar bank- och finansbranschen i ett rasande tempo. Hackathon är ett format vi har goda erfarenheter av och därigenom tror mycket på – inte minst för att det ger oss möjlighet att på ett dynamiskt sätt föra samman våra befintliga talanger med vital input utifrån, säger Martin Brage, VD på Santander Consumer Bank Sverige.

Banker har idag fintech-satsningar högt upp på agendan och betaltjänstdirektivet PSD2 driver på utvecklingen mot Open Banking som bland annat förutsätter att bankerna implementerar öppna API:er.

• Det är denna generation, Digital Natives, som verkligen lever och är det digitala idag. Genom att göra en Hackathon tillsammans kommer vi få inspiration och samtidigtfånga upp möjligheten att driva utvecklingen tillsammans, säger Åsa Dammert, HR Direktör Santander Consumer Bank Sverige. – Vi ser mycket fram emot att få träffa dagens fantastiska talanger och prata om och arbeta med det som vi brinner för, dvs innovation, säger hon vidare.

Banken som plattform och transparensen som tillgång är vad många tror blir en möjlighet för banker som arbetar med att implementera öppna API:er.

- För oss, som utmanare på den nordiska bankmarknaden, är det viktigt att vi initierar och skapar bästa möjligheterna för samverkan med de talanger som snart skall ut på arbetsmarknaden, säger Martin Brage. Jag ser mycket fram emot att välkomna kvalificerade studenter från KTH och LiU till vårt Hackathon här på kontoret i Solna den 16-17/4.

Annica Saltskog / Corporate Communication

annica.saltskog@santanderconsumer.se