2017-10-24 10:00Pressmeddelande

Santander Consumer Bank Sverige är en av finalisterna i Human Growth Awards

Santander Consumer Bank är en av finalisterna i Human Growth Awards

Tack vare sitt engagerande HR-arbete har Santander Consumer Bank tagit en finalplats i Human Growth Awards som går av stapeln på Rival i Stockholm den 7 november. Banken har tagit ett helhetsgrepp kring medarbetarskap och strävar ständigt efter att utveckla både ledare och medarbetare, något som årets jury tagit fasta på då Human Growth Awards syftar till att hylla nytänkande insatser inom Human Resource.

• –Vi på Santander har på kort tid åstadkommit en kultur präglad av innovationskraft, och tro på medarbetarnas breda och djupa bidrag till att skapa en fantastisk arbetsplats för alla. Och vårt arbete har verkligen lönat sig! säger Åsa Dammert, HR Director Sweden, Santander Consumer Bank.

Santanders HR-team har en målsättning om en stimulerande och involverande kultur som inte bara vill förverkliga kundernas idéer utan även de egna medarbetarnas. Ett exempel på det är Ideathon – ett Hackathon med fokus att skapa nya initiativrika idéer.

• –I juni samlade vi på Santander 20 anställda och 20 externa entreprenörer för att på 24 timmar leva upp till vår vision ”We go Beyond Banking”. Evenemanget fick namnet Ideathon (inspirerat av Hackathon) som var ett steg på den kreativa vägen. Många innovativa idéer med full kommersiell potential kom upp till ytan och flera av dessa idéer kommer leva vidare inom kort som färdiga produkter eller via nya områden, säger Martina Skande, Business Transformation Director Sweden, Santander Consumer Bank.

HR-teamet på Santander Consumer Bank jobbar proaktivt för att driva innovation och skapa kreativitet. Teamet ser till att alla anställda görs delaktiga i den kreativa processen för framtagandet av nya produkter och tjänster. Ideathon är ett kvitto på Santanders varma engagemang och starka innovationskraft för både företaget och sina anställda.

Nomineringen lyder:

Santanders HR-team känns energifulla och har gjort ett gediget arbete med fokus på att fusionera en amerikansk och en spansk bank/kultur.
De har investerat i kultur och hållbarhet och på temat ”Förverkliga människors idéer” har de faciliterat och främjat innovation genom flertalet initiativ. Teamet har tydliggjort kundresan för anställda för att skapa förståelse för verksamheten och kunden.

Kriterier:

Skapa en bra organisationskultur

Skapa nyfikenhet, lust, energi och glädje i organisationen genom sitt sätt att vara och arbeta.

Driva utveckling

Locka fram och utveckla potentialen hos ledare och medarbetare för att skapa en stark organisation.

Visa effekt

I slutänden handlar det om att driva affären framåt och skapa resultat på sista raden. Att se till att organisationen levererar som den ska.

Åsa Dammert, HR Director Sweden, Santander Consumer Bank

Epost: asa.dammert@santanderconsumer.se

Tfn: 08 559 508 76

Santander Consumer Bank har 400 medarbetare och 450 000 kunder runt om i Sverige. Vi erbjuder sparkonton, privatlån, fordonsfinansiering, betal- och kreditkort samt delbetalning i butik och för e-handel.

Santander Consumer Bank är en del av den globala bankkoncernen Banco Santander, en av världens största banker med 121 miljoner kunder i över 45 länder. Tre gånger under de senaste tio åren har vi blivit utsedda till världens bästa bank.