2018-06-07 08:38Pressmeddelande

Santander Consumer Bank startar insamling under Vätternrundan

Pressmeddelande 7 juni2018

Santander Consumer Bank startar insamling av begagnad sport- och fritidsutrustning under Vätternrundan.

Under Vätternrundans cykelveckor i Motala kommer Santander Consumer Bank att samla in begagnad sport- och fritidsutrustning till förmån för Fritidsbanken – vars idé är att låna ut sportutrustning till alla kostnadsfritt i 14 dagar. Insamlingen pågår 8–16 juni.

Medarbetare från Santander Consumer Bank kommer att finnas på plats under Vätternrundan för att uppmana och hjälpa alla som deltar, besöker eller bor i området att skänka sånt de inte längre behöver eller tänker använda mer. Har man exempelvis inte längre användning av något i sin cykelutrustning efter avslutat lopp så finns det möjlighet att skänka den direkt på plats, tack vare Santanders insamling.

• Vi vet att det är rätt vanligt att vid stora idrottsevenemang och lopp kan folk lämna kvar eller slänga delar av sin utrustning som de inte längre vill ha. Att se till att detta kommer till nytta för många fler under en lång tid är miljövänligt samtidigt som det faktiskt ger fler människor chansen att idrotta tack vare Fritidsbankens gratis utlåning. Vi är självklart med och stöttar Santanders insamling till förmån för Fritidsbanken säger Gunilla Brynell-Johansson, vd Vätternrundan.

Fritidsbanken öppnade sitt första sportbibliotek i Deje 2013, med en vision om att en dag finnas tillgängliga i Sveriges alla kommuner. I dag är de på mycket god framfart.

• Vi är glada över att Santander Consumer Bank har tagit ett initiativ till att samla in prylar i samband med Vätternrundan och hoppas att många tar tillfället i akt och skänker det som de inte längre använder, säger Henric Byström, varumärkesansvarig på Fritidsbanken.

Santander har genom sitt partnerskap med En Svensk Klassiker, Vätternrundan, Johan Olsson och Manchester United etablerat ett starkt idrottsengagemang internt och externt. Banken förstärker sitt engagemang ytterligare genom sin insamling till Fritidsbanken.

• För oss är det viktigt att på bred front aktivt arbeta med idrott då det ger hälsoeffekter som är betydande för hela vårt samhälle. Vi vet att Vätternrundan lockar massor av människor, både deltagare och åskådare, så vi hoppas att vår insamling får mycket uppmärksamhet, säger Martin Brage, vd Santander Consumer Bank Sverige.

Vill du veta mer om Fritidsbankens verksamhet? Läs mer här: https://www.fritidsbanken.se/

Kontakt: Annica Saltskog / Corporate Communication Santander Consumer Bank

annica.saltskog@santanderconsumer.se