2018-05-30 09:28Pressmeddelande

Santander Consumer Bank skänker sport- och friluftsutrustning till förmån för Fritidsbanken.

Pressmeddelande 30 maj 2018

När Manchester United Soccer School rullar in på Öland (länk till pressmeddelande) tar Santander Consumer Bank tillfället i akt att under veckan samla in begagnad sport- och friluftsutrustning. Hela insamlingen väljer banken att skänka till Fritidsbanken – vars idé är att låna ut sportutrustning kostnadsfritt i upp till 14 dagar, till alla.

• Vi hoppas att många kommer till Öland under Manchester United Soccer School och att vår insamling får mycket uppmärksamhet. Det absolut bästa vore om vi lyckades samla in tillräckligt med utrustning för att ge Fritidsbanken ett basförråd för etablering i regionen, säger Martin Brage vd, Santander Consumer Bank Sverige.

Fritidsbanken öppnade sitt första sportbibliotek i Deje 2013, med en vision om att en dag finnas tillgängliga i Sveriges alla kommuner. I dag är de på mycket god framfart.

• Fritidsbankens verksamhet bygger på att folk skänker utrustning som man inte längre använder, så att vi kan låna ut den gratis, säger Henric Byström, varumärkesansvarig på Fritidsbanken. Vi är glada över att Santander Consumer Bank har tagit ett initiativ till att samla in prylar i samband med Manchester United Soccer School och hoppas att många tar tillfället i akt att rensa sina förråd.

Genom sitt sponsorskap med En svensk Klassiker och Johan Olsson har Santander Consumer Bank förankrat ett starkt idrottsengagemang internt och externt. Idrott är hälsofrämjande och bidrar dessutom till rörelse och gemenskap, något som Santander Consumer Bank har tagit ett starkt grepp om.

• För oss är det viktigt att på bred front aktivt arbeta med idrott då det ger hälsoeffekter som är betydande för hela vårt samhälle. Vi tycker att Fritidsbankens idé om att erbjuda gratis utlåning av utrustning för att uppmuntra till rörelse är något vi vill stötta, avslutar Martin Brage.

Under Manchester United Soccer School på Öland, 11-15 juni, kan man skänka sin begagnade sport- och friluftsutrustning. Vill du veta mer om Fritidsbankens verksamhet? Läs mer här: https://www.fritidsbanken.se/

Head of Corporate Communication & PR