2019-02-04 15:21Pressmeddelande

Santander belönar Sveriges småsparare med en av marknadens bästa sparräntor

Pressmeddelande 5 februari 2019

Santander belönar Sveriges småsparare med en av marknadens bästa sparräntor

Ränteläget i Sverige, med negativa styrräntor, har under lång tid medfört att traditionella sparkonton inneburit låg eller ingen avkastning. En betydande andel av vanliga svenskars sparande har under lång tid legat på konton med nollränta.

I december 2018 beslutade Riksbanken om att höja styrräntan med 0,25 % – den första på många år, vilket är en fördel för de som väljer att ha sin buffert på ett sparkonto som ger ränta.

Santander Consumer Bank väljer nu att matcha Riksbankens höjning om 0,25 % på de sparkonton man erbjuder sina kunder. Mitt spar ger från den 1 februari 0,90 % och Mitt spar+ ger 1,10 % i ränta.

”Oavsett vilken eller vilka banker man har sitt engagemang hos kan man alltid enkelt välja att sätta sina sparpengar på ett konto med den bästa räntan tillgänglig förutsatt att man också får insättningsgaranti. Det är de två viktigaste aspekterna för sina personliga sparpengar” säger Patrik Sundén, ansvarig för området Deposit på Santander Consumer Bank Sverige.

Fakta: Mitt spar                 ny ränta 0,90 %

• Sparbelopp: 0–5 000 000 kr
  • Uttag: Fria
  • Bindningstid: Ingen
  • Rörlig ränta från 0 kr: 0,90 %

Fakta Mitt spar+         ny ränta 1,10 %

• Sparbelopp: 100 000–5 000 000 kr
  • Uttag: Fria
  • Bindningstid: Ingen
  • Rörlig ränta från 100 000 kr 1,10 %*

* Ränta utgår på hela beloppet vid sparbelopp över 100 000 kronor, om beloppet understiger 100 000 kronor är räntan 0%.

** Utbetalning görs 31 dagar från begäran om uttag.

Kontot omfattas av den norska insättningsgarantin (Bankenes Sikringsfond) och täcker belopp upp till 950 000 svenska kronor. Ersättning betalas ut inom en vecka från beslutet om att garantin ska träda in.

Läs mer på https://www.santanderconsumer.se/spara/