2019-06-04 08:00Pressmeddelande

Min Klassiker – en inspirationsidé som blir tv-serie i höst

null

Pressmeddelande 4 juni 2019

Min Klassiker – en idé som blivit tittarsuccé

Med nära 10 miljoner inläggsvisningar och 8,5 miljoner filmuppspelningar har Min Klassiker blivit en tittarsuccé på Facebook. Nu tar serien ett nytt kliv: till tv-sofforna!

I november kommer Min Klassiker förvandlas från en sociala medie-serie till tv-serie. Avsnitten kommer att sändas på tv3 och tv6 i fem delar. I serien #MinKlassiker får vi möta fyra deltagare som alla kämpar mot olika hinder och livssituationer. I normala fall får detta dem att prioritera bort sig själva och sin träning, träning som på sikt skulle få dem att må bättre och orka mer. För att de ska klara av En Svensk Klassiker krävs en livsstilsförändring på riktigt.

– Våra fyra deltagare Line, Michel, Ulrica och Susanne, som valdes ut bland 900 ansökningar, har på kort tid lyckats beröra en miljonpublik på sociala medier. Serien har lockat fram ett fantastiskt idrotts- och hälsoengagemang hos målgruppen. Vi hoppas att tv-serien kan inspirera ännu fler att investera i en hållbar livsstil, säger Martin Brage, vd Santander Consumer Bank Sverige.

Det var i oktober förra året som Min Klassiker lanserades på Facebook med uppmaningen ”Är du den vi söker?”. Målet var att hitta fyra personer med drivkraften att genomföra en livsstilsförändring, men där de kände att behövde lite hjälp på vägen. Ett initiativ av tv-profilen och hälsoinspiratören Stephan Wilson – en idé som Santander Consumer Bank och En Svensk Klassiker valt att förverkliga.

– Vårt mål är att inspirera till rörelse och aktivitet genom att få fler att finna glädjen i träningen, oavsett ålder eller bakgrund. Tillsammans med Stephans berättande och Santanders tanke att vissa idéer är verkligen värda att förverkliga har vi skapat en fantastiskt serie som redan nu motiverat många. Vi hoppas kunna motivera ännu fler tack vare att idén nu även blir en tv-serie, säger Michael Thorén, En Svensk Klassiker.

Santander har varit En Svensk Klassikers huvudsponsor sedan 2016, och har bland annat hjälpt skidlegenden Johan Olsson att förverkliga sin Klassiker-idé.

På minklassiker.se kan du se samtliga avsnitt inklusive extramaterial. På Instagramkontot @minklassiker får du kontinuerliga uppdateringar och kan följa våra deltagare på nära håll.

#Minklassiker är ett samarbete med Santander Consumer Bank och En Svensk Klassiker i syfte att inspirera och motivera fler till att investera i en hållbar livsstil och tv-seriens fem avsnitt har premiär senare i höst på TV6, TV3,Viafree och Viaplay.

Frågor & bokning av intervjuer:

Annica Saltskog/Santander 072-454 00 27

Micke Thorén/En Svensk Klassiker 070-559 72 21

Min Klassiker:

Santander Consumer Bank Sverige och En Svensk Klassiker slöt upp bakom Stephan Wilsons idé och gjorde tillsammans satsningen möjlig. Projektet heter ”Min Klassiker” och syftar till att hitta ett antal personer som behöver en långsiktig livsstilsförändring, för att må bättre och leva mer hälsosamt.

Santander Consumer Bank Sverige har som huvudsponsor till En Svensk Klassiker sedan 2016 gemensamt arbetat för rörelse och gemenskap för fler och har bland annat hjälpt skidlegenden Johan Olsson att förverkliga sin Klassiker-idé.

På minklassiker.se kan du se samtliga avsnitt inklusive extramaterial. På Instagramkontot @minklassiker får du kontinuerliga uppdateringar och kan följa våra deltagare på nära håll.

Santander Consumer Bank växer stadigt och har i Sverige snart 400 medarbetare och en halv miljon kunder. Vi erbjuder sparkonton, privatlån, fordonsfinansiering, betal- och kreditkort samt delbetalning i butik och för e-handel.

Santander Consumer Bank är en del av den globala bankkoncernen Banco Santander som grundades 1857 och är en av de största bankerna i både Europa och världen med 133 miljoner kunder i över 45 länder.


Om Santander Consumer Bank

I Sverige har Santander Consumer Bank en halv miljon kunder och erbjuder sparkonton, privatlån, fordonsfinansiering, betal- och kreditkort och delbetalning i butik. Santander Consumer Bank är en del av den globala bankkoncernen Banco Santander, en av världens största banker med 133 miljoner kunder i över 45 länder. Santander har under de senaste tio åren utsetts till världens bästa bank tre gånger. I november 2014 förvärvade Banco Santander GE Money Bank AB i Norden, vilket gör att vi nu är dubbelt så stora på den nordiska marknaden med över 1,4 miljoner kunder, 1400 anställda och 6000 partners i Skandinavien. Vi vill växa ännu mer och bli ledande inom fordonsfinansiering, lån och betal- och kreditkort i Norden. Santanders resa in i Norden Verksamheten i Norge startade 1963 och på den norska marknaden är Santander marknadsledande inom fordonsfinansiering. 2007 etablerade sig Santander även i Finland och Danmark. Vår verksamhet i Sverige startade år 2000, under namnet Elcon Finans. 2004 köpte Banco Santander vårt norska moderbolag och 2006 bytte vi namn till Santander. I och med förvärvet av GE Money Bank AB i Norden är vi under en period framöver två olika företag i Sverige: Santander Consumer Bank AS (med banktillstånd i Norge) och Santander Consumer Bank AB (med banktillstånd i Sverige). På sikt och när alla processer är färdiga kommer vi att vara en bank.

Kontaktpersoner

Annica Saltskog
Head of Corporate Communication & PR
Annica Saltskog