2019-03-06 08:30Pressmeddelande

Marknadens bästa sparränta med insättningsgaranti

Pressmeddelande 6 mars 2019

Marknadens bästa sparränta med insättningsgaranti

Den 1 februari höjde Santander Consumer Bank sparräntan på produkterna Mitt spar och Mitt spar+. Mitt spar ger 0,90 % i ränta och Mitt spar+ ger 1,10 % i ränta. Båda kontona täcks av insättningsgarantin som täcker belopp upp till 950 000 SEK per kontohavare.

• Oavsett vilken eller vilka banker man har sitt engagemang hos kan man alltid enkelt välja att sätta sina sparpengar på ett konto med den bästa räntan tillgänglig förutsatt att man också får insättningsgaranti. Det är de två viktigaste aspekterna för sina personliga sparpengar,säger Patrik Sundén, ansvarig för området Deposit på Santander Consumer Bank Sverige.

Ränteläget i Sverige, med negativa styrräntor, har under lång tid medfört att traditionella sparkonton inneburit låg eller ingen avkastning. En betydande andel av många svenskars sparande har under lång tid legat på konton med nollränta.

I december 2018 beslutade Riksbanken om att höja styrräntan med 0,25 % – den första på många år, vilket är en fördel för de som väljer att ha sin buffert på ett sparkonto som ger ränta.

SvD Näringslivs Compricer-jämförelse visar att Santander Consumer Banks produkt Mitt spar+ erbjuder marknadens bästa sparränta med insättningsgaranti.

Fakta: Mitt spar                                                                                  Fakta: Mitt spar+

Ränta: 0,90 %                                                                                    Ränta: 1,10 %

Sparbelopp: 0–5 000 000 kr                                                             Sparbelopp: 100 000–5 000 000 kr

Uttag: Fria                                                                                          Uttag: Fria*

Bindningstid: Ingen                                                                          Bindningstid: Ingen

Rörlig ränta från 0 kr: 0,90 %                                                           Rörlig ränta från 100 000 kr: 1,10 %**

* Utbetalning görs 31 dagar från begäran om uttag.

** Ränta utgår på hela beloppet vid sparbelopp över 100 000 kronor, om beloppet understiger 100 000 kronor är räntan 0%.

Kontot omfattas av den norska insättningsgarantin (Bankenes Sikringsfond) och täcker belopp upp till 950 000 svenska kronor. Ersättning betalas ut inom en vecka från beslutet om att garantin ska träda in.Läs mer på https://www.santanderconsumer.se/spara/

Annica Saltskog / Corporate Communication Sweden

annica.saltskog@santanderconsumer.se Tel: +46 72 454 00 27