2018-02-23 08:49Pressmeddelande

Johan Olssons besked inför Vasaloppet: ”Får väl hanka mig i mål”

Johan Olsson ska avsluta sin första svenska klassiker med Vasaloppet om drygt en vecka. Johan, som är flerfaldig VM-och OS-medaljör har aldrig tidigare startat i Vasaloppet och avslöjar att formen känns fler mil bort än Vasaloppet är långt.

– Jag fick en rejäl influensa för några veckor sedan och har inte kunnat träna någonting sedan dess. Jag kommer absolut inte kasta in handduken förrän i sista stund. Min förhoppning är att bli helt frisk, säger Olsson.

Skidkungen har varit blygsam med sin egen målsättning inför Vasaloppet, och efter sin långdragna influensan så har möjligheten att toppa formen varit nästan helt obefintlig.

– Min målsättning var att hänga med så länge som möjligt och sedan hanka mig i mål. Nu får jag revidera den målsättningen kraftigt när jag inte ens vet om jag kan komma till start, och istället hoppas på att jag får möjligheten att genomföra Vasaloppet som ett långt träningspass, säger Olsson.

Uppladdningen inför sin avslutande etapp i klassikern har såklart inte varit som den före detta elitskidåkaren önskat.

– Jag tränar i den mån min kropp orkar och jag varierar mellan stakning, klassiskt och skate, och kompletterar med lite övningar i gymmet. Jag ska även ta mig igenom loppet utan fästvalla, vilket känns lite nervöst. Jag är långt ifrån min bästa form, säger Olsson.

Av de tre hittills avklarade grenarna i klassikern har Vansbrosimningen varit tuffast för skidkungen.

– Mentalt så var Vansbrosimningen tuffast, eftersom jag är en så pass ovan simmare och det var lite ”läskigt” med öppet vatten. Fysiskt har de övriga loppen inte varit några större problem för mig, det har varit utmanande på ett kul sätt. Det har varit en härlig upplevelse att få träffa alla glada människor. Det är en fin gemenskap som genomsyrar alla lopp. Jag ser fram emot Vasaloppet och att avsluta min Klassiker – jag kommer fira med extra mycket träningsledigt och champagne!

Santander Consumer Bank har 400 medarbetare och 450 000 kunder runt om i Sverige. Vi erbjuder sparkonton, privatlån, fordonsfinansiering, betal- och kreditkort samt delbetalning i butik och för e-handel.

Santander Consumer Bank är en del av den globala bankkoncernen Banco Santander, en av världens största banker med 121 miljoner kunder i över 45 länder. Tre gånger under de senaste tio åren har vi blivit utsedda till världens bästa bank.