2018-08-28 08:30Pressmeddelande

Johan Olsson till start på Lidingöloppet – satsar på att slå sin egen rekordtid från 2017.

Pressmeddelande 28 augusti2018

När Johan Olsson debuterade på Lidingöloppet förra året gick han i mål på tiden 1.48,59 – en helt osannolikt bra tid enligt honom själv. Ändå kommer han till start i år med målet att slå sin egen tid. ”Det är inte för min egen skull jag kommer satsa allt jag har i 30km och dessutom i extremt utmanande terräng” - säger Johan.

Det är Santander Consumer Bank som tillsammans med Johan Olsson enats om en utmaning där Johans prestation ska bidra till att hjälpa andra.

Banken har länge haft ett unikt samarbete med Johan Olsson bland annat då de stöttade Johans idé om att genomföra En Svensk Klassiker.

”Johan gjorde inte En Svensk Klassiker för att vinna medaljer, han gjorde det för sportglädjen, svensk idrottskultur och gemenskapen. När Johan nu tar nästa steg i sin karriär och fokuserar på att stötta och hjälpa andra så tycker vi på Santander Consumer Bank att det verkligen är en idé värd att förverkliga” säger Martin Brage, vd på Santander Consumer Bank Sverige.

”Vad som ska få Johan att satsa lika stort, som om det var ett OS kan vi berätta om längre fram” säger Jessica Persson,  Marknadsansvarig på Santander Consumer Bank.

Santander Consumer Bank har som huvudsponsor av En Svensk Klassiker, och i samarbete med Johan Olsson, etablerat ett starkt idrottsengagemang både internt och externt. Banken arbetar aktivt för att lyfta initiativ och frågor kring rörelse och gemenskap för många som en positiv samhällspåverkan.

Johan Olsson är en av Sveriges mest framgångsrika längdskidåkare med två OS-guld (2010 och 2014) i stafett, två VM-guld (50 km vid VM 2013 och 15 km vid VM 2015). Han avslutade sin elitsatsning i april 2017 och i maj 2018 meddelades att han från säsongen 2018–2019 tillsammans med Mattias Nilsson och Fredrik Uusitalo blir tränare för svenska herrlandslaget i längdskidåkning.

Om Lidingöloppet: De flesta löpares drömgräns på Lidingöloppets 3-mil är att korsa mållinjen under 3 timmar. Endast några få klarar av att springa under 2 timmar, av cirka 20 000 löpare springer ett 50-tal personer under 1:55. Terrängloppet är ett riktigt kraftprov och ansträngningen är likvärdig ett maraton.

Kontakt: Annica Saltskog / Corporate Communication Santander Consumer Bank

annica.saltskog@santanderconsumer.se