2018-03-04 13:38Pressmeddelande

Johan Olsson har genomfört En Svensk Klassiker!

Ett knappt år efter att Johan Olsson lagt skidkarriären på hyllan är klassikern avklarad. Debuten i Vasaloppspåren fick avsluta Johans första svenska klassiker på måltiden 04:47.
– Jag är otroligt glad över att jag genomfört klassikern. Det var verkligen på håret att jag skulle lyckas ta mig till Vasaloppstarten idag. Jag är så glad och tacksam för allt stöd jag fått under hela den här resan, säger Olsson efter nio kärva mil från Sälen till Mora.

Vasaloppet var länge hotat utav en långdragen influensa, och det var väldigt nära att Johan inte skulle ta sig till start. Tyvärr hann han inte förbereda sig inför världens längsta skidlopp som han planerat. Men idag verkar det inte beröra skidkungen särskilt mycket, idag är han bara glad.

– Nio mil var sjukt långt, jag öste på så snabbt jag kunde. Jag hann inte ens dricka blåbärssoppa, skrattar Johan Olsson.

Johans livsomställning, som började i april förra året efter att ha lagt elitkarriären åt sidan för att ägna mer tid med familjen, har följts utav tusentals hängivna människor. Johan har haft ett enormt stöd från början till slut, på bland annat Instagramkontot @minforstasvenskaklassiker.

– Jag är så tacksam över allt stöd jag fått, alla hejarop och alla som stöttat mig genom det här klassiker-året, säger Olsson.

För Johan har inte klassikern handlat om att göra den snabbaste måltiden eller att ta rekord. Det har handlat om idrottsglädjen – att med njutning få utöva olika sporter och bli en del av idrottsmonumentet En Svensk Klassiker, utan förväntningar på prestation.

– Jag är så imponerad utav alla som genomför En Svensk Klassiker! Jag har haft så oerhört kul på alla lopp. Alla människor är glada, och framförallt så är alla vinnare. Nu kan jag med stolthet räkna in mig själv i den skaran, och vara nöjd över min Klassiker, avslutar Johan Olsson.

Santander Consumer Bank har sponsrat Johan under hela hans Klassiker, och gläds åt hans prestation.

– Vi är så glada över att ha fått stötta Johan att förverkliga sin idé om att genomföra En Svensk Klassiker. Han har avklarat alla grenar med bravur. Vi hoppas att han är lika nöjd som vi är! säger Christina Rosengren, marknadschef, Santander Consumer Bank Sverige.

Santander Consumer Bank har 300 medarbetare och 450 000 kunder runt om i Sverige. Vi erbjuder sparkonton, privatlån, fordonsfinansiering, betal- och kreditkort samt delbetalning i butik och för e-handel.

Santander Consumer Bank är en del av den globala bankkoncernen Banco Santander, en av världens största banker med 121 miljoner kunder i över 45 länder. Tre gånger under de senaste tio åren har vi blivit utsedda till världens bästa bank.

Head of Corporate Communication & PR