2018-04-24 16:02Pressmeddelande

Hackathonvinnarna fick chefsroller på Santander Consumer Bank Sverige som pris

null

Hackathonvinnarna fick chefsroller på Santander Consumer Bank Sverige som pris

Tio lag med studenter från KTH, LiU och Handelshögsskolan i Stockholm arbetade fram fantastiska koncept och applikationer tillsammans med bankens unga medarbetare under några intensiva dagar förra veckan då årets Hackathon ”Digital Natives Redefining Banking” genomfördes.

Juryn som bl.a bestod av Rikke Hagemann från Google och Niklas Arvidsson från KTH fick ingen lätt uppgift då nivån på de idéer och prototyper som deltagarna presenterade var imponerande.

Totalt åtta glada vinnare, jämt fördelade i kategorin bästa ”Innovators” och bästa ”Hackers” fick olika chefsroller på Santander Consumer Bank Sverige som pris.

Rollerna som fanns på prisbordet var:

  • VD Sverige
  • Utvecklingschef
  • Analyschef
  • Affärsutvecklingschef
  • Vi ville ge årets vinnare något som varje enskild person skulle värdesätta och kunna ha nytta av, berättar Martin Brage, VD Santander Consumer Bank Sverige. Han fortsätter, -Då vi lever och verkar under konstant förändring är det extra viktigt att välkomna vad man kan kalla ”distruptive infusions” och vad är då bättre än att bjuda in framtidens nytänkande talanger till vår ledningsgrupp.
  • Man hör om att unga talanger inte blir beaktade av näringslivet på grund av deras begränsade arbetslivserfarenhet, så detta var något vi aktivt ville adressera. Vi tillhör en av världens största bankkoncerner med över 200.000 anställda i 45 länder så vi hoppas att årets vinnare upplever att deras Hackathon vinst adderar något till deras CV:n, säger Åsa Dammert, HR direktör Santander Consumer Bank Sverige.
  • När man har världens roligaste jobb så är det självklart att man vill dela med sig av det till morgondagens stjärnor. Jag är helt säker på att vår verksamhet kommer bli berikat med bra idéer och synsätt i linje med de förväntningar de kommande generationerna har på vår bransch, säger Thomas Lindqvist, Utvecklingschef på Santander Consumer Bank Sverige.

Kontakt:

Annica Saltskog / Corporate Communication

annica.saltskog@santanderconsumer.se

Santander Consumer Bank växer stadigt och har i Sverige snart 400 medarbetare och en halv miljon kunder. Vi erbjuder sparkonton, privatlån, fordonsfinansiering, betal- och kreditkort samt delbetalning i butik och för e-handel.

Santander Consumer Bank är en del av den globala bankkoncernen Banco Santander som grundades 1857 och är en av de största bankerna i både Europa och världen med 133 miljoner kunder i över 45 länder.


Om Santander Consumer Bank

I Sverige har Santander Consumer Bank en halv miljon kunder och erbjuder sparkonton, privatlån, fordonsfinansiering, betal- och kreditkort och delbetalning i butik. Santander Consumer Bank är en del av den globala bankkoncernen Banco Santander, en av världens största banker med 133 miljoner kunder i över 45 länder. Santander har under de senaste tio åren utsetts till världens bästa bank tre gånger. I november 2014 förvärvade Banco Santander GE Money Bank AB i Norden, vilket gör att vi nu är dubbelt så stora på den nordiska marknaden med över 1,4 miljoner kunder, 1400 anställda och 6000 partners i Skandinavien. Vi vill växa ännu mer och bli ledande inom fordonsfinansiering, lån och betal- och kreditkort i Norden. Santanders resa in i Norden Verksamheten i Norge startade 1963 och på den norska marknaden är Santander marknadsledande inom fordonsfinansiering. 2007 etablerade sig Santander även i Finland och Danmark. Vår verksamhet i Sverige startade år 2000, under namnet Elcon Finans. 2004 köpte Banco Santander vårt norska moderbolag och 2006 bytte vi namn till Santander. I och med förvärvet av GE Money Bank AB i Norden är vi under en period framöver två olika företag i Sverige: Santander Consumer Bank AS (med banktillstånd i Norge) och Santander Consumer Bank AB (med banktillstånd i Sverige). På sikt och när alla processer är färdiga kommer vi att vara en bank.

Kontaktpersoner

Annica Saltskog
Head of Corporate Communication & PR
Annica Saltskog