2017-06-19 12:51Pressmeddelanden

Ny stipendiat till Framtidens Skidlöfte

Ny stipendiat utsedd för Framtidens Skidlöfte

Stipendiet Framtidens skidlöfte syftar till att ge lovande skidåkare chansen att satsa på en skidkarriär och utveckla sin potential. Bakom stipendiet står Johan Olsson och Santander Consumer Bank. Den gemensamma visionen är att vara med och säkra återväxten inom svensk längdskidåkning.

”Jag hade inte varit där jag är i dag utan personer som stöttat, trott på och satsat lite extra på mig. Jag minns varenda en! Nu vill jag göra samma sak för nya unga talanger. Tack vare ett unikt samarbete med Santander Consumer Bank har jag möjlighet att ge tillbaka och göra något för nästa generation inom svensk längdskidåkning”, säger Johan Olsson.

Årets stipendiat heter Leo Johansson

Leo åker för Skillingaryd FK, även kallad Skillingaryd Expressen. Han är född 1999 och har redan 177 resultat, inklusive många fina topplaceringar. I år blev han uttagen till längdlandslagets träningsgrupp 3, utmanarlaget för åkare som är mellan 19 och 23 år.

Johan Olssons motivering:

Leo har under ett par år visat att han är en av landets absolut bästa juniorer. Med tanke på att han även kommande säsong är junior, visar han att han är en stor talang och har potential för att kunna lyckas på högsta elitnivå.

Stipendiet innefattar mentorskap, träningstillfällen och föreläsningar med Johan Olsson samt ett ekonomiskt bidrag från Santander Consumer Bank.

Lyfter sitt engagemang för träning och hälsa

Santander Consumer Bank, som redan sponsrar En Svensk Klassiker inklusive alla dess lopp, Team Rynkeby och Annie Thorén, tar ytterligare steg för att lyfta sitt engagemang för träning och hälsa. Det passar väl in i bankens ambition, att ge kraft åt människor och företag att förverkliga sina idéer.

”För oss är det här ett sätt att ta vår sponsring till en ny nivå. Vi vill vara med och utveckla unga skidlöftens potential och förverkliga deras skiddrömmar”, säger Carolina Brandtman, vd på Santander Consumer Bank Sverige.

Annica Saltskog, Brid Content 070 390 66 17

Om stipendiet Framtidens skidlöfte

Framtidens skidlöfte syftar till att ge lovande skidåkare chansen att satsa på en skidkarriär. Bakom stipendiet står Johan Olsson och Santander Consumer Bank. Den gemensamma visionen är att vara med och säkra återväxten inom svensk längdskidåkning.

Stipendiet delas ut till unga skidlöften, mellan 16 och 21 år som vill satsa på sin skidåkning och har passion och engagemang för sporten. I stipendiet ingår ett bidrag mellan 10 000 och 50 000 kronor samt mentorskap, träningstillfällen, föreläsningar och träffar.

Fakta om Santander:

Santander Consumer Bank är en del av Banco Santander, en av världens största banker med huvudsäte i Madrid. I Sverige har banken 450 000 kunder och erbjuder sparkonton, privatlån, fordonsfinansiering, betal- och kreditkort och delbetalning i butik. Santander i Sverige har ca 300 medarbetare och huvudkontoret ligger i Stockholm.